10.03.2010

En vanlig dag på jobben


Av og til kommer det inn samtaler der man lurer på hva det er mennesket i den andre enden tenker med. Dagens eksempel:

Meg: "Hei, du snakker med Maja. Hva kan jeg hjelpe deg med?"
Kunde: "Det forbanna kortet fungerer ikke..! IGJEN!"
Meg: "Har du noe kundenummer?"
Kunde: "Men hører du ikke hva jeg sier, KORTET FUNGERER IKKE"
Meg: "Jeg får ikke hjulpet deg uten å få opp informasjonen om deg, har du noe kundenummer?"
Kunde: "Jeg har da faen ikke noe kundenummer!"
Meg: "Om du kan ta ut kortet ditt, så leser du opp kortnummret?"
Kunde: "Kortet fungerer jo faen ikke, sier jeg."
Meg: "Men kan du ta det ut slik at jeg får kortnummret, for å kunne hjelpe deg?"

Kunden sliter litt med å få ut kortet av mottakeren, banner mye, og begynner å lese opp telefonnr som står på kortet.

Meg: "Det du leser opp er telefonnummret du ringte til. Om du snur kortet så står det et programkortnummer der."
Kunden: "Jeg har jo akkurat lest opp det forbanna nummret for deg"
Meg: "Som sagt, det var telefonnummret hit. Jeg greier desverre ikke finne deg på telefonnummret til jobben min."
Kunden: "Helvete da."

Kunden snur kortet og leser opp kortnummret. Nå er vi nesten 13 minutter ut i samtalen..

Meg: "Navn og adresse det står på?"
Kunden: "Det ser du jo"
Meg: "Jeg må bare forsikre meg om at jeg er inne på ditt kundenummer, slik at jeg ikke har skrevet inn nummret feil"
Kunden: "Dette er seriøst for avansert."
Oppgir så navnet sitt, og adressen.
Meg: "Hva var det jeg kunne hjelpe deg med? Du hadde problemer med programkortet ditt?"
Kunden: "Ja, for faen"
Meg: "Sett kortet inn med brikken ned og inn, hvilken feilmelding får du da?"
Kunden: "Det står feil i kortet jo, da er det ikke noen vits i å sette det inn i den forbanna maskinen!"
Meg: "Om jeg skal kunne hjelpe deg, så må du sette kortet inn i mottakeren, og lese av feilmeldingen som kommer opp på skjermen."

Kunden setter inn kortet, banner litt mer. Blir litt stille.

Meg: "Kommer det frem noen feilmelding der eller?"
Kunden: "Nei, NRK kommer inn fint, og det har den alltid gjort"
Meg: "Prøv å gå på en annen kanal, en betalingskanal. Hvilken feilmelding kommer opp der?"

Nå har det gått over 20 minutter, og jeg begynner å bli lei kunden, kunden begynner å bli lei meg.Kunden slår over på ny kanal, banner litt til og spør:

Kunden: "Hva faen er det du har gjort nå?"
Meg: "Hva er det du tenker på da?"
Kunden: "Jeg fikk jo inn den forbanna kanalen jo."
Meg: "Da var det sikkert bare kortet som sto feil vei"
Kunden: "FAEN, nei drit i det. Dere kan jo ingenting!"
Meg: "Kanalen kom jo inn igjen, da er jo alt sammen i orden?"
Kunden: "Dette er noe forbanna dritt. HADET"
Kunden legger på. Det tok 25 minutter for kunden å snu kortet. Noen skulle seriøst ikke hatt lov til å ha tekniske ting.

4 kommentarer:

IdaPida Design sa...

Haha, herregud! Skjønner ikke hvorfor folk tenner på alle plugga, de kommer jo mye lengre i en slik situasjon hvis de er litt høfligere :) Du er i hvert fall en tålmodig person som klarte å ikke kjefte tilbake ;)

Maja sa...

Det er ikke slikt hele tiden, av og til så blir det litt kjefting. Men da er jeg virkelig oppgitt over hvor dum den personen i den andre enden er. Som når folk ikke skjønner hvorfor de har fått inkasso. Det sier seg vel selv at de ikke har betalt regningen .. ?

Kine sa...

Haha, herregud. Det hjelper jo ikke akkurat heller å skjelle ut deg som prøver å hjelpe ham :p.. Jeg hadde aldri klart å hatt en slik jobb...kort lunte..hehe

Maja sa...

Det som er greit med en slik jobb, er at man får kjeftet ferdig på jobb, slik at det blir mindre krangling når man kommer hjem ;) Dessuten kan man kjefte tilbake, og legge på om kunden er direkte frekk, kaller deg ting osv :)